Som tidigare inlägg i klubbens fb-sida visar, hade min rotor strulat en tid. Gick trögt och hackade sig fram.
Jag trodde att felet låg i manöverboxen eftersom det ungefär samtidigt uppstod ett annat fel, nämligen att bakgrundsbelysningen till kompassen hade slocknat. Efter konsultation med Limmared (där den inhandlats) blev jag ombedd att skicka in den för kontroll. De provkörde den mot en likadan rotor som min G-2800DXC men fann inget onormalt. Den fungerade perfekt. De fixade lamporna till bakgrundsbelysningen på garanti. Jag har haft den i 2,5 år så jag trodde garantin gått ut, så jag blev både tacksam och förvånad- Även returfrakten ingick.
Innan jag skickade in den, så låste jag yagin (OB11-5) i 90 grader. Två veckor kunde jag köra Fjärran Östern-Japan-Australien med gott resultat även om qte inte var optimalt för alla dessa.
Väl hemkommen kopplades manöverboxen in igen och masten fälldes för en okulärbesiktning av rotorn. Fick hjälp av 5DK med veven, att sänka masten.
Dagen därpå såg jag vad som troligen var problemet. Tre av fyra skruvar som fäste plattorna, som griper om maströret, till topplocket av rotorn hade gängat ur mellan 1-5 mm. Maströret har ca 1 mm spel till glidlagret i toppen av masten och det räckte till att skapa en hävstångseffekt som i sin tur gradvis hade glappat upp skruvarna.
Eftersom masten låg horisontellt uppstod problemet med att inte dra åt skruvarna med spänn inbyggt i maströrsfästet till rotorn. Med hjälp av en domkraft under yagin kunde jag med millimeter för millimeter lyfta bommen så att ett avstånd på 1 mm mellan maströr och glidlager erhölls. då först kunde alla skruvar dras åt.
Jag har funderat på om fjäderbrickorna skulle ersättas av taggbrickor för att kanske bättre motverka att skruvarna skulle gängas upp av vibrationer & vindpåverkan. Någon med erfarenhet? Har sett/hört om andra lösningar, som att borra hål i skruven och dra igenom en tråd som säkras upp. Åsikter välkomna.
Några bilder får ge en beskrivning av det här sagda.
Milo & jag tar oss en funderare på fortsättningen.
Arbetsposition.
Lösningen på mm-precision av maströret genom glidlagret i toppen av masten. Många turer upp/ned på stegen & ett försiktigt pekfinger på handtaget ;-)
Orsaken till kärvande yagi-manöver. Skruvarna som höll flänsarna mot maströret har gängat ur 1-5 mm.
Fabrikantens råd och mina uppmätta avstånd.
73 de SM5ATP / Conny
_________________________________________________________________________________________________________________________